Preschool pathways to reading comprehension: A systematic meta-analytic review

Forfatter
Hjetland, H. N., Brinchmann, E. I., Scherer, R., Hulme, C. & Melby-Lervåg, M.
År
2020

Formål

Studien oppsummerer og sammenligner tidligere studier som utforsker sammenhengen mellom barns leserelaterte ferdigheter i barnehagen og deres leseforståelse når de går i skolen. Studien har følgende mål: 1) Etablere nøyaktige estimater av relasjonen mellom barnas koderelaterte ferdigheter i barnehagen og senere leseforståelse, samt mellom barnas lingvistiske forståelse i barnehagen og senere leseforståelse. 2) Etablere nøyaktige estimater av relasjonen mellom ulike generelle ferdigheter, som ikke-verbal intelligens eller arbeidsminne og leseforståelse, i tillegg til å undersøke forholdet mellom bakgrunnsfaktorer relatert til sosioøkonomisk bakgrunn og senere leseforståelse. 3) Formulere og evaluere en strukturert utregningsmodell med to ulike, men relaterte veier, som omfatter koderelaterte ferdigheter og lingvistisk forståelse som predikatorer for senere leseforståelse.

Resultat

Metaanalysen viser to ulike relasjoner mellom språklig forståelse i barnehagen og leseforståelse i skolen: 1) Koderelaterte ferdigheter i barnehagen, som bokstavkunnskap og fonologisk bevissthet, påvirker senere leseforståelse gjennom ordgjenkjenning. 2) Lingvistiske ferdigheter, som ordforråd og grammatikk-kunnskaper, har en direkte innflytelse på leseforståelse. Forfatterne mener resultatene viser at leserelaterte intervensjoner i barnehagen virker positivt på barnas leseforståelse i skolen.

Design

Studien er en metaanalyse og en systematisk kunnskapsoversikt over 64 longitudinelle studier som undersøker relasjoner mellom ulike ferdigheter i barnehagen og senere leseforståelse i skolen. Ferdighetene som blir målt i barnehagen, er blant annet ordforråd, grammatiske kunnskaper, fonologisk bevissthet, bokstavkunnskap og RAN (rask automatisert benevning), i tillegg til arbeidsminne, ikke-verbal IQ og sosioøkonomisk bakgrunn. For å bli inkludert i analysen måtte studiene rapportere data fra to måletidspunkt: et i barnehagen, før leseopplæring, og et i skolen, etter at leseopplæringen hadde startet. Barnas alder i de inkluderte studiene var mellom tre og seks år. Dataene ble statistisk analysert.

Referanser

Hjetland, H. N., Brinchmann, E. I., Scherer, R., Hulme, C. & Melby-Lervåg, M. (2020). “Preschool pathways to reading comprehension: A systematic meta-analytic review”. Educational Research Review, 30(2020): artikkel 100323.

Oppdragsgiver

Universitetet i Oslo, Norge. Norges forskningsråd, Norge.